Krytycznie o budownictwieTechnologie, materiały i projekty budowlane

77-letnia, betonowa droga

Nowa Trybuna Opolska opublikowała artykuł o betonowej drodze zbudowanej w latach 1938-1939 między Krapkowicami a Bróżcem.

Ciekawy temat, drogi, którą wykonano niemal 80 lat temu, a która prawie w ogóle nie jest zniszczona. Betonowe płyty (wylewane na drodze, nie prefabrykowane!) są jedynie gdzieniegdzie spękane, ale droga nie zapada się i nie powstają w niej koleiny.

Można sobie to cudo techniki obejrzeć na przykład z pomocą poniższej wklejki Google Street View:

Dodać należy, że droga jest jednak w nieco gorszym stanie, niż zaraz po wybudowaniu, bo początkowo przerwy między płytami uzupełniane były smołą, by poprawić komfort jazdy i zmniejszyć hałas. W tej chwili, nie są wypełniane, co ostatecznie może przyspieszyć zniszczenie drogi.

Jedyny kawałek drogi, który wymaga remontu, pokryty jest asfaltem — to fragment zniszczony omyłkowo w czasie bombardowania lotniczego, naprawiony następnie… właśnie asfaltem.

Nie powinno nikogo dziwić, że droga betonowa wytrzymała tak długo. Wykonana jest ponoć z domieszką kamienia bazaltowego, a beton wiązał przez kilka tygodni, dodatkowo nawilżany z mat słomianych, które były układane na nawierzchni.

Dziś coraz częściej drogi budowane są właśnie z betonu, bo znane są badania wskazujące na to, że mimo wyższego kosztu inwestycji będą w dłuższym okresie tańsze — właśnie ze względu na dużo niższe koszty remontów. Warto przy tym zauważyć, że kosztem remontu jest nie tylko wydatek na jego wykonanie — lecz także koszt utraconego w korkach na objazdach czasu, oraz koszt środowiskowy — wytwarzania asfaltu, jego transportu i układania, utylizacji starej nawierzchni i tak dalej.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *